טיסות זולות

נוסעים לאירופה? תשקלו לטייל ברכבת – האירופאים כבר נוהרים בהמוניהם – בעולם – TheMarker

לאחר עשורים של הידרדרות, הרכבות האירופיות חוזרות לאופנה ■ ביקוש גובר לרכבות לילה ולנסיעה שאינה מזהמת מניע ממשלות להשקיע יותר בתחום ■ החולשות: היעדר מערכת כרטיסים אחידה ותחרות במחיר מול טיסות – אבל גם את זה אפשר לפתור בהחלטות ממשלה
הנסיעה ברכבות באירופה נמצאת בתנופה הודות לעניין גובר מצד הנוסעים, הודות לרנסנס של רכבות הלילה, שכוללות כעת קרונות שינה, ובשל השקעות חדשות בקווי רכבת מהירה ברחבי היבשת. ואולם כדי להגיע לצמיחה גדולה באמת בנסועה (מספר הנוסעים וקילומטראז’ הנסיעה), שהיא אחד מיעדי ההסכם הירוק של אירופה (גרין דיל) – הרכבות ביבשת יצטרכו להתגבר על כמה אתגרים.
בין האתגרים הבולטים שאיתם צריכות להתמודד רכבות אירופה: נגישות הזמנת הכרטיסים, והתחרות מול טיסות קצרות, שהן אופציה זולה יותר בקווים רבים בין מדינות באירופה. בצרפת ובאוסטריה המגפה העלתה מחדש את ההתלבטות בין מטוסים לרכבות. למשל, חבילת החילוץ של ממשלת צרפת בקורונה דרשה מאייר פראנס לבטל טיסות פנימיות באירופה אם היתה חלופה של נסיעה ברכבת שאורכת פחות משעתיים וחצי. לאחר מכן, הדרישה נהפכה לחוק. ממשלת אוסטריה קבעה תנאי דומה לתמיכתה באוסטריאן איירליינס, ודרשה כי תפסיק את טיסותיה בנות ה-50 דקות בין וינה לזלצבורג, מסע שברכבת אורך שלוש שעות.
תנועת הנוסעים ברכבות גדלה בהתמדה ב-2019 אף שהתחילה מרמה נמוכה: לפני המגפה, רק 8% מכל הנסיעות באיחוד האירופי נעשו ברכבת. בנוסף למסע יחסי הציבור של הנציבות האירופית, שבו היא הכריזה על 2021 כ”שנת הרכבת האירופית” וקידמה את הרכבת ככלי תחבורה בפני קהל צעיר, מנהיגים באירופה החלו להנמיך מחסומים לנסיעות רכבות בין מדינות באירופה, והקימו מערכות שיתוף מידע, החליפו תשתיות מיושנות ובנו קווי רכבת מהירה – במיוחד במרכז ובמזרח אירופה.
רכבת לילה לפריז
“המטרה היא שבנסיעות של פחות מארבע שעות, אנשי עסקים יעדיפו רכבת על מטוס, ומתחת לשש שעות תיירים יבחרו ברכבת”, אמר אלברטו מזולה, מנהל קהילת הרכבות וחברות התשתית האירופיות, ארגון מבריסל. מזולה הוסיף כי ממשלות דוחפות עכשיו לקדם תשתיות רכבת, במיוחד רכבת מהירה. “שמענו את זה לפני 20 שנה. ההבדל הוא שעכשיו גם משקיעים בזה”.
"אנשים מאסו בחוויית שדה התעופה והטיסה; הם רוצים משהו פחות מלחיץ ויותר מעניין"

הביקוש המחודש לרכבות לילה באירופה תורם לחלק גדול מעלייתן המחודשת של רכבות ביבשת. מאז שנות ה-90 חלה ירידה בביקוש לרכבות לילה, בין היתר בגלל עלייתן של חברות לואו־קוסט ועלייה בהשקעה ברכבות מהירות, ששירותיהן ביום דחקו את רכבות הלילה האיטיות יותר. אבל כבר לפני המגפה השתנתה המגמה, ועתה היא מואצת, עם יותר קווי לילה ברחבי היבשת.
“יש תחייה אמיתית של רכבות לילה בצרפת ובאירופה”, אמר אלן קרקוביץ’, מנהל הנסיעות ב-SNCF, חברת הרכבות הלאומית של צרפת. “הביקוש ממש חזק, גם מצד הצרכנים וגם מצד נבחרי הציבור, ראשי עיר והממשלה”.
בשנה שעברה השיקה SNCF מחדש שירותי רכבת לילה בין פריז וניס, במחיר המתחיל ב-19 יורו לנסיעה באמצע השבוע, לא בשיא העונה. לשם השוואה, טיסת אמצע שבוע של איזיג’ט בלי מטען והעברות עולה 31 יורו. SNCF מציעה גם נסיעות לילה בין פריז לטולוז ובין פריז ללורד.
בדצמבר 2023 אמור להתחיל שירות רכבת ישיר בין פריז לברלין – מסע שלוקח שמונה שעות עם החלפה אחת. המהלך הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין ארבע מַפעילות רכבות באירופה.
עד כה, הביקוש גבוה. “הרעיון של להירדם בפריז, להתעורר בניס ולחסוך לילה במלון מושך מאוד עבור הנוסעים”, אמר קרקוביץ’. “זה מאפשר להם להגיע מוקדם לניס בלי להרגיש עייפים. זה מוצר עם יתרונות רבים, וההשקעה בו היתה כבדה. אנחנו מקווים להמשיך בתנופה”.
הסיפור בשאר אירופה דומה. בשנה שעברה הרכבת הפדרלית בשווייץ השיקה קו לילי בין ציריך לאמסטרדם, עם עצירות בבזל וקלן. לשווייץ יש גם קו לילה לברלין, לבודפסט, לפראג ולזאגרב. ירופיאן סליפר, חברה הולנדית־בלגית שהוקמה על ידי שני יזמים, מתכננת קו לילה בין בריסל לפראג, עם עצירות באמסטרדם ובברלין, שאותו היא מקווה להשיק בקיץ. גם באוסטריה הוקם קו לילה בין וינה לפריז, במחיר של 30 יורו לכסא רגיל ו-200 יורו ויותר למחלקה ראשונה. טיסה במועד דומה מחוץ לעונת השיא עולה 44 יורו.
לפעמים טיסה משתלמת יותר
רכבות לילה מרחיבות את האפשרויות, אבל הן עובדות במסלולים מסוימים. אנשים שרוצים לנסוע בין ערים שאין ביניהן קו ישיר מתקשים להזמין כרטיסים מתאימים, ומחיר הנסיעה ליעדים כאלה גבוה יותר. כמה מהנסיעות הארוכות עם עצירות מרובות עדיין זולות יותר במטוס מאשר ברכבת.
אף שתמיכת האיחוד האירופי ברכבות ניכרת, ממשלות ממשיכות לסבסד את חברות התעופה, באמצעות חבילות חילוץ, מסים מופחתים על דלק סילוני ועוד. כל זה עשוי להשתנות בקרוב. הצרפתים והאוסטרים מדגימים זאת באיסור על טיסות קצרות, אבל בפועל מספרן של הטיסות הקצרות שבוטלו זעום.
הרוויג שוסטר, פעיל תחבורה של גרינפיס, אמר כי זוהי “נקודת התחלה”, ושהאיחוד האירופי צריך לאסור על טיסות שבהן יש חלופה ברכבת שאורכת פחות משש שעות, ולא רק שעתיים־שלוש. אם תתקבל החלטה כזו, היא תבטל שליש מהטיסות בקווים הקצרים הפופולריים ביותר באירופה. שוסטר טוען שהצרכנים מוכנים לשינוי: סקר אקלים מצא באחרונה כי 62% מהאירופאים תומכים באיסור כזה. המכשול הגדול יותר, הוא הוסיף, יהיה להבטיח שמחיר הרכבות יהיה בר השגה כמו הטיסות.
בכמה מהקווים האירופיים, בפרט בקווים ארוכים יותר שחוצים כמה גבולות, הטיסה זולה יותר מרכבת. טיסה בין ציריך לברצלונה באמצע השבוע ביולי עולה 45 יורו לכיוון אחד בחברת וולינג, בהשוואה ל-140 יורו ברכבת. גם בקווים שמחברים בין לונדון למדריד, קופנהגן לרומא ופריז לבודפשט – הטיסות זולות יותר מרכבות.
לרשת הרכבות הסבוכה של אירופה אין מערכת כרטוס אחידה, אומר מארק סמית, שמנהל את אתר The Man in Seat 61, המציע מידע על רכבות בעולם. לדבריו, במקרים רבים הרכבות מציעות ערך מוסף על מטוסים, במיוחד כשמביאים בחשבון את עלות המטען ואת עלות הנסיעה לשדה התעופה וממנו. הזמנה מראש של נסיעת רכבת יכולה לחסוך הרבה כסף, אמר סמית. הוא ממליץ על אתרים כמו Trainline ו-Rail Europe להזמנת נסיעות בין מדינות באירופה.
סמית הוסיף כי נוסעים רבים יבחרו ברכבת גם אם תהיה יקרה יותר. כשהקים את האתר שלו לפני 20 שנה, רוב האנשים שרצו לנסוע ברכבת פחדו מטיסות או לא יכלו לטוס מסיבות רפואיות. כיום, המצב שונה: “אנשים מאסו בחוויית שדה התעופה והטיסה; הם רוצים משהו פחות מלחיץ ויותר מעניין, ואם אפשר להפחית את טביעת הרגל הפחמנית על הדרך – מה טוב”.

source

עוד פוסטים בנושא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.